Oprecht luisteren

Luisteren. Met je hele zijn naar iemand luisteren is het meest waardevolle wat je iemand kunt geven. Het valt me dagelijks op dat mensen tegenwoordig zo weinig echt naar elkaar luisteren. Mensen laten elkaar niet uitpraten en zijn gebrand op wat ze zelf willen zeggen, waardoor ze niet meer luisteren naar de ander. Vooral als er emotie bij komt kijken, frustratie, woede, etc. is het zo moeilijk nog te horen wat de ander te zeggen heeft. Vaak hoort de één de ander niet en is diegene er alleen op uit om te kunnen zeggen wat ze wil zeggen. Klinkt het bekend?

Met je hele zijn naar iemand luisteren is het meest waardevolle wat je iemand kunt geven.

Ik herken het, ervaar het en zie dat het een valkuil is van vele leidinggevenden. Niet luisteren. Recent heb ik een oefening niet luisteren gedaan. Wat dat met je doet, dat effect is enorm. Van met enthousiasme je verhaal willen doen, meerdere malen blijven proberen, tot het moment dat je het opgeeft en achterblijft met frustratie of zelfs boosheid. En ook de andere kant, als je degene bent die bewust niet luistert. Je zult ervaren dat dit heel moeilijk is, omdat je van nature geneigd bent om wel actief te luisteren. Mocht je er niet veel moeite mee hebben, moet je toch echt eens bij jezelf te raden gaan.

Boek meer resultaten als leidinggevende

Probeer eens bij een gesprek te observeren, te kijken of iemand wel echt luistert naar de ander. Je zult er verbaasd van staan hoe slecht mensen luisteren. Luister eens met volle aandacht naar je gesprekspartner. Luister eens heel bewust, met je hele zijn. Geef je zintuigen de kost, luister actief. Kijk je gesprekspartner in de ogen en luister naar elk woord wat gezegd wordt. Kijk eens hoe dat gaat. Merk je dat je veel bewuster in het gesprek aanwezig bent? Je bent helemaal niet bezig met wat er in je hoofd omgaat, je bent in het gesprek, in het moment. Je luistert oprecht, je hoort wat de ander te zeggen heeft. Je laat de woorden op je inwerken en reageert pas als je gesprekspartner uitgepraat is. Probeer het eens en ervaar zelf wat dat kan doen, met jezelf en vooral met je gesprekspartner.

By /